ASIAKASTARINA TYYNI MIELI JA STRESSIN HALLINTA MBSR -KURSSI

Leena Koponen

 
mbsr%20asiakastarina%20avara%20valmennus%20leena_edited.png

TYYNI MIELI JA STRESSIN HALLINTA

MBSR -kurssi

Leena osallistui keväällä 2021 Avaran järjestämään Tyyni mieli ja stressin hallinta MBSR-kurssille (Mindfulness Based Stress Reduction). Haastattelin Leenaa kurssin jälkeisissä tunnelmissa hänen kokemuksestaan. Voit lukea alta mitä mieltä hän kurssista oli.

1. Miksi hakeuduit MBSR-kurssille?

"Hakeuduin kurssille osittain intuition johdattamana. Sen hetkinen työtilanteeni oli todella hektinen, eikä minulla ollut aikaa edes omille ajatuksilleni. Silti ajattelin, että tämä on juuri sitä mitä nyt tarvitsen; rauhaton ja kuormittunut ajatusmaailmani tarvitsee menetelmiä ja keinoja rauhoittuakseen ja toimiakseen paremmin. ."

2. Mitä hyötyä kurssista oli mielestäsi?

"Kurssin tärkein hyöty oli anti jokapäiväiseen arkeen. Työelämää emme pysty muuttamaan, mutta itseämme osana sitä voimme. Tämän kurssin myötä olen pysähtynyt lyhyisiin hengitysharjoituksiin päivän mittaan, tai tehnyt yhden n. 30 minuutin Mindfulness -hetken. Tämä on hyvinkin vilkkaalle mielelleni jo erittäin iso saavutus. Syynä miksi tämä oli minulle mahdollista on se, että kurssilla ei ole mitään pakotettua toimintaa, ajattelumallia tai näkökulmaa, vaan jokainen saa omassa rauhassa totutella harjoituksiin, joilla kyky tietoiseen ajatteluun kasvaa..."

3. Kenelle suosittelisit kurssia?

"Suosittelen tätä kurssia sellaiselle ihmiselle, jonka päivät ovat täynnä ja kalenterit buukattu. Ja jopa sellaiselle henkilölle, joka ei ole koskaan kokeillut edes mindfulnessia tai meditaatiota, sillä MBRS-kurssilla saat siihen erittäin hyvät eväät. Kurssin jälkeen kalenterini on edelleen yhtä buukattu, mutta muuttunut kyky toimia ja ajatella arjen eri tilanteissa on voimaannuttava."

4. Minkälaista oli toimia etäryhmässä?

Etäryhmä toimi todella hyvin! Hienoa, että kamerat piti olla päällä.

5. Mitä pidit kurssin ohjauksesta?

Ohjaus oli ammattimaista ja asiassa pysyvää, mutta samalla avointa ja luottamusta herättävää. Ohjaus ei sisältänyt mitään turhaa. Eikä sitä jatkuvaa kyselyä "kuuluko ääni/näkyykö kuva", nämä vaan yksinkertaisesti toimivat!

6. Oliko sinulla jotain epäilyksiä kurssille osallistumisesta ja toteutuivatko ne kurssilla?

Oli! Mietin, että miten ihmeessä pystyn keskittymään sunnuntai-iltaisin reilun kahden tunnin ajan tietoiseen ajatteluun. Mutta viikkojen edetessä odotin sunnuntai-iltoja, ja rauhoittumista. Tälläinen tarpeeksi pitkä aikataulutettu tekeminen sunnuntai-iltaan mahdollisti rauhallisemman aloituksen viikkoon.

7. Huomaatko itsessäsi eroa ennen ja jälkeen kurssin?

Huomaan. Minulla on keinoja ottaa ns. aikalisä kesken päivän. Aikalisä on tarpeellinen ajatusten työstämiseksi ja sen kurssilla käsitellyn ns. autopilotin katkaisemiseksi, jotta taas saa iloisella mielellä jatkaa päivää.

Leena Koponen, 2021 kevään kurssille osallistuja.

Lue lisää kurssista tästä ja ilmoittaudu seuraavaan ilmaiseen etäesittelyyn.

 
mindfulness asiakas

"Mindfulness on matka omaan sisimpään, ja Joonatan toimi sensitiivisenä ohjaajana. Mindfulnessista on ollut hyötyä oman sisäisen arvostelevan äänen vaimentajana ja muutenkin ajatusten virran selkiyttäjänä. Olen tutustunut meditaatioon turvallisella tavalla ja oppinut elämään enemmän läsnä jokaisessa hetkessä ilman ajatusten ähkyä"

Asta