MBSR-kurssi

8 VIIKON MBSR-KURSSI

Lähde elämääsi muuttavalle tietoiselle matkalle kehoon, ajatuksiisi sekä tunteisiin.

MBSR eli Mindfulness Based Stress Reduction on tunnetuin ja tutkituin mindfulness-kurssi. Sen on tieteellisesti todettu auttavan ihmisiä käsittelemään mm. stressiä, kipua, ahdistusta ja masennusta. Se on myös suora väylä syvälliseen pysähtymiseen sekä itsetuntemukseen. Jos mindfulness ei ole sinulle vielä kovin tuttua, vilkaise täältä perusasiat.

Mindfulness eli tietoisen läsnäolon taidot ovat yksinkertainen, mutta tehokas tapa harjoittaa keskittymistä - huomion tuomista sinne, minne sen tietoisesti haluaa tuoda hyväksyvällä ja itseään tuomitsemattomalla tavalla. Sen tehokkuus pohjautuu kasvavaan kykyyn ymmärtää, keskeyttää sekä ennaltaehkäistä eksymistä ajatuksiin (etenkin negatiivisiin ja haitallisiin ajatuksiin).


Kurssi kestää kahdeksan viikkoa - sen on todettu olevan riittävän pitkä aika päästä rakentamaan pysyvä henkilökohtainen suunnanmuutos ja mahdollistaa riittävän paljon mindfulness-harjoitusten toistoja, jotta aivomme voivat muodostaa uusia yhteyksiä, ajattelutapoja sekä tottumuksia.


Kurssi pidetään ryhmämuotoisena - ryhmässä oppiminen ja harjoittelu on huomattavasti tehokkaampaa yksilöharjoitteluun verrattuna jonka lisäksi se luo läpi kurssin kantavan tukiverkoston ja kanavan vaihtaa ajatuksiaan. Ryhmäoppiminen ei ole kuitenkaan MBSR-kurssilla aivan sitä mihin koulussa tai normaalin työelämän ja vapaa-ajan kurssituksilla on saattanut tottua. Tietoinen läsnäolo, hyväksyvyys, tavoitteettomuus sekä tuomitsemattomuus leimaavat oppimismuotoa niin vahvasti, että se on yleensä kokijoilleen hyvin syvällinen sekä tuore tapa oppia uutta. Koko kahdeksan viikon ajan myös mindfulness-ohjaajasi tukee sinua niin ryhmässä kuin tarvittaessa henkilökohtaisestikin.

Sisältö

Kurssin pääsisältö keskittyy kehittämään ja syventämään meidän itsetuntemustamme kehon, ajatusten ja tunteiden näkökulmasta sekä mahdollisesti näkemään näiden yhteydet toisiinsa. Kurssilla tehdään erilaisia meditaatio-harjoitteita, keskusteluja sekä jaetaan tietoa rentoutumisesta ja stressin hallinnasta sekä tietoisesta tavasta kommunikoida muiden kanssa. Jatkuva kotiharjoitus on oleellinen osa kurssia. Mindfulness-taitojen tuominen arkipäiväiseen elämäämme on keskiössä, joten se ei ole vain tiettynä aikana tehtyä harjoitusta kuten vaikkapa juoksemassa käyminen.

Kurssi muodostuu kahdeksasta viikottaisesta 2,5 tunnin etätapaamisesta ryhmän kanssa sekä yhdestä puolen päivän etäretriitistä. Tapaamisissa käydään läpi teoriaa, tehdään yhdessä harjoituksia ja jaetaan ajatuksia ja kokemuksia (halutessaan). Kotona tehdään päivittäin kullekin viikolle suunnattuja kotiharjoituksia.


Mitä voin oppia kurssilla?

Voit oppia kurssilla oleellisimmat periaatteet ja taidot harjoittaa mindfulnessia myös kurssin jälkeen päivittäisessä elämässä. Voit soveltaa kurssilla oppimiasi asioita käytännössä kaikkeen: harrastuksiin, liikuntaan, työhön, ihmissuhteisiin jne. Kurssi mahdollistaa sinulle myös kestävän ja vahvan mindfulness-harjoitusrutiinin, joka saattaa jatkua kuin huomaamatta kurssin päätyttyä.

Voit oppia useita erilaisia formaaleja sekä epäformaaleja mindfulness-meditaatioitaharjoitteita, joissa on useasti keskiössä hengityksesi sekä tietoinen kokemuksesi juuri tästä hetkestä sen kaikessa laajudessaan: miellyttävänä, epämiellyttävän tai neutraalina.

Voit oppia tunnistamaan erilaisia tottumuksia ja tapoja itsessäsi, joita et välttämättä tiedostanut aikaisemmin. Opit ymmärtämään stressin fysiologista muodostumista sekä keinoja, joilla voit hallita stressiä sekä mielialoja paremmin. Paremman itsehallinnan ja ymmärryksen kautta voit ehkä tehdä uudenlaisia valintoja elämääsi koskien hyväksyvällä ja tuomitsemattomalla tavalla. Voit oppia myös tarkkailemaan itsekritiikkiä sekä liiallista huolehtimista, jotka yleensä lisäävät stressiä jo valmiiksi stressaavaan elämäämme. MBSR:n käytännöllisten itseensä kohdistuvien metodien avulla sinnikkyys, ymmärrys sekä toimiminen meille itselle parhaalla tasolla on helpompaa.

Kurssimateriaali

- 8 viikon MBSR-kurssia varten tehty elektroninen kurssikirja, jonka voit halutessasi tulostaa. Sisältää jokaisen viikon teoriaosuuden sekä yksityiskohtaiset selostukset kotiharjoituksista.


- Kurssia varten tehdyt ohjatut meditaatioharjoitukset audiotiedostoina


- Kurssin ohjaaja on saatavilla kurssiin ja harjoituksiin liittyvissä asioissa myös kokoontumisten välillä


- Ryhmä voi jakaa ajatuksiaan yhteisessä Whatsapp-ryhmässä

Etäkurssi-toteutus

Kurssin yhteiset viikoittaiset tapaamiset järjestetään Zoom-etäyhteyden kautta. Kurssin sisältö on lähes sama kuin jos kurssi järjestettäisiin lähiopetuksena. Kurssin sisältö toimii etänä erittäin hyvin ja tuo tiettyjä etuja, joita lähiopetuksessa ei voisi saavuttaa (kuten kurssin tekeminen mukavasti omaa kotoa ilman siirtymisiä kurssipaikalle).

Tarvitset kurssia varten toimivan internet-yhteyden, web-kameran sekä mikrofonin. Sinun kannattaa asentaa Zoom-etäyhteysohjelma (ilmainen) ensisijaiseen laitteeseen jolla otat yhteyttä, sekä mahdollisesti varalaitteeseen jota voit käyttää jos ensisijainen ei jostain syystä toimi. Yksityiskohdat Zoomiin liittymisestä ja muista käytännön asioista lähetetään hyvissä ajoin ennen kurssin alkua.

Kiinnostuitko?

Jos kiinnostuit kurssista tai jos jokin jäi vielä mietityttämään, niin ota yhteyttä suoraan minuun ja keskustellaan lisää, tai osallistu alapuolelta ilmaiseen MBSR-kurssin etäesittelyyn. Ilmaisessa esittelyssä käydään läpi mitä kurssi sisältää, mahdollisia kysymyksiä sekä sitä, mitä kurssilla edellytetään osallistujilta. Et sitoudu esittelyyn osallistumisella mihinkään. Etäesittelyssä käyminen tai henkilökohtainen konsultaatio ennen ilmoittautumista varsinaiselle kurssille on pakollista.

 

MBSR-kurssit

 

"Mindfulness on matka omaan sisimpään, ja Joonatan toimi sensitiivisenä ohjaajana. Mindfulnessista on ollut hyötyä oman sisäisen arvostelevan äänen vaimentajana ja muutenkin ajatusten virran selkiyttäjänä. Olen tutustunut meditaatioon turvallisella tavalla ja oppinut elämään enemmän läsnä jokaisessa hetkessä ilman ajatusten ähkyä"

Asta

 

OHJAAJAN ESITTELY

Joonatan Jääskeläinen

Mindfulness-ohjaaja ja Yoga Alliance sertifioitu RYT joogaopettaja. Lisää Joonatanin taustasta voit lukea tästä.

Mielen tyyneys, selkeys ja elämän eläminen ilman itseluotuja rajoitteita, ovat asioita joihin uskon henkilökohtaisesti hyvin vahvasti. Ohjaan ja opetan muita, jotta voisin jakaa kokemukseni ja osaamiseni muille ja olla heille parhaani mukaan avuksi.


En vie perille asti kädestä pitäen, mutta tarjoan mielenkiintoisia reittivaihtoehtoja sille, mihin ikinä pyritkin.

Lämpimästi tervetuloa tunneilleni ja kursseilleni katsomaan elämää yhdessä avaralta tasanteelta!

Joonatan