MBSR-kurssi

TYYNI MIELI JA STRESSIN HALLINTA

MBSR-kurssi (Mindfulness Based Stress Reduction)


Minä en jaksa, en pysty keskittymään, enkä aina löydä merkitystä arjessani. Ajatukseni harhailevat ja yritän suorittaa.

Tunnistatko itsesi tästä? Nyt voi olla aika pysähtyä, istua alas ja lukea tämä loppuun.


Kiireen keskellä on vaikea välillä pysähtyä ja kyetä muuttaa suuntaa. Mutta suunnan muutos voi olla tarpeen. Yksinkertaisilla harjoituksilla, uusien näkökulmien kokeilemisella sekä tyynempää ja selkeämpää mieltä tukevilla tulkinnoilla stressaavista asioista pystytään kehittämään oman tietoisen läsnäolon taitoja, eli mindfulnessia.

Ilmoittaudu mukaan Tyyni mieli ja stressin hallinta -kurssille, jonka avulla voimistat kykyjäsi ymmärtää, keskeyttää ja ennaltaehkäistä ajatuksiin ja stressiin eksymistä.


Kurssi kestää kahdeksan viikkoa - sen on todettu olevan riittävän pitkä aika päästä rakentamaan pysyvä henkilökohtainen suunnanmuutos ja

mahdollistaa riittävän paljon mindfulness-harjoitusten toistoja, jotta aivomme voivat muodostaa uusia yhteyksiä, ajattelutapoja sekä

käytäntöjä.

MBSR eli Mindfulness Based Stress Reduction on tunnetuin ja tutkituin mindfulness-kurssi. Sen on tieteellisesti todettu auttavan ihmisiä käsittelemään mm. stressiä, kipua, ahdistusta ja masennusta. Se on myös suora väylä syvälliseen pysähtymiseen sekä itsetuntemukseen. Jos mindfulness ei ole sinulle vielä kovin tuttua, vilkaise täältä perusasiat.

Kurssi pidetään ryhmämuotoisena - ryhmässä oppiminen ja harjoittelu on huomattavasti tehokkaampaa yksilöharjoitteluun verrattuna, jonka lisäksi se luo läpi kurssin kantavan tukiverkoston ja kanavan vaihtaa ajatuksiaan. Ryhmäoppiminen ei ole kuitenkaan MBSR-kurssilla aivan sitä mihin koulussa tai normaalin työelämän ja vapaa-ajan kurssituksilla olet saattanut tottua. Tietoinen läsnäolo, hyväksyvyys, tavoitteettomuus sekä tuomitsemattomuus leimaavat oppimismuotoa niin vahvasti, että se on yleensä kokijoilleen hyvin syvällinen sekä tuore tapa oppia uutta. Kurssin ajan mindfulness-ohjaajasi Joonatan tukee sinua niin ryhmässä kuin tarvittaessa henkilökohtaisestikin.

Sisältö

Kurssin pääsisältö keskittyy kehittämään ja syventämään itsetuntemustasi kehon, ajatusten ja tunteiden näkökulmasta sekä mahdollisesti auttaa sinua löytämään näiden yhteydet toisiinsa. Kurssilla tehdään erilaisia mindfulness-harjoitteita, keskusteluja sekä jaetaan tietoa rentoutumisesta ja stressin hallinnasta sekä tietoisesta tavasta kommunikoida muiden kanssa. Jatkuva kotiharjoitus on oleellinen osa kurssia, hidastamista ja taitojesi kartuttamista. Mindfulness-taitojen tuominen arkipäiväiseen elämäämme on keskiössä, joten se ei ole vain tiettynä aikana tehtyä harjoitusta kuten vaikkapa juoksulenkillä käynti.

Kurssi muodostuu kahdeksasta viikottaisesta 2,5 tunnin etätapaamisesta ryhmän kanssa sekä yhdestä puolen päivän etäretriitistä. Tapaamisissa käyt läpi teoriaa, teet yksin ja yhdessä harjoituksia ja jaat ajatuksia ja kokemuksia halutessasi. Kotona voit tehdä päivittäin kullekin viikolle suunnattuja yksinkertaisia kotiharjoituksia.


Mitä voin oppia kurssilla?


Voit oppia kurssilla oleellisimmat periaatteet ja taidot harjoittaa mindfulnessia myös kurssin jälkeen päivittäisessä elämässä. Voit soveltaa kurssilla oppimiasi asioita käytännössä kaikkeen: harrastuksiin, liikuntaan, työhön, ihmissuhteisiin jne. Erityisen hienoa on, jos pääset soveltamaan taitojasi tämän hetken elämäntilanteesi haasteisiin tai hyvinvointisi avuksi. Kurssi ei ratkaise elämäsi ongelmia, mutta opit todella tehokkaan suhtautumistavan elää ongelmien, stressin ja kiireen keskellä sekä ottaa itsellesi ja hyvinvoinnillesi aika, asenne ja työkalut.

Voit oppia useita erilaisia muodollisia sekä epämuodollisia mindfulness-meditaatioitaharjoitteita, joissa on useasti keskiössä hengityksesi sekä tietoinen kokemuksesi juuri tästä hetkestä sen koko laajuudessa: miellyttävänä, epämiellyttävänä tai neutraalina.

Voit oppia tunnistamaan erilaisia tottumuksia ja tapoja itsessäsi, joita et välttämättä tiedostanut aikaisemmin. Opit ymmärtämään stressin fysiologista muodostumista sekä keinoja, joilla voit hallita stressiä sekä mielialoja paremmin. Paremman itsehallinnan ja ymmärryksen kautta voit ehkä tehdä uudenlaisia valintoja elämääsi koskien hyväksyvällä ja tuomitsemattomalla tavalla. Voit oppia myös tarkkailemaan itsekriittisyyttä, suorittamista sekä liiallista huolehtimista, jotka yleensä lisäävät stressiä jo valmiiksi stressaavaan elämään. MBSR:n käytännöllisten itseensä kohdistuvien metodien avulla sinnikkyys, ymmärrys sekä toimiminen meille itselle parhaalla tasolla on helpompaa.


Käytä tämä mahdollisuus oman jaksamisesi, hyvinvoinnin ja itseymmärryksen kehittämiseksi. Jos nyt ei ole aika hidastaa, niin milloin? Ilmoittaudu alta ilmaiseen etäesittelyyn Zoomin kautta.

Kurssimateriaali

- 8 viikon MBSR-kurssia varten tehty elektroninen kurssikirja, jonka voit halutessasi tulostaa. Sisältää jokaisen viikon teoriaosuuden sekä yksityiskohtaiset selostukset kotiharjoituksista.


- Kurssia varten tehdyt ohjatut meditaatioharjoitukset audiotiedostoina


- Kurssin ohjaaja on saatavilla kurssiin ja harjoituksiin liittyvissä asioissa myös kokoontumisten välillä


- Ryhmä voi jakaa ajatuksiaan yhteisessä Whatsapp-ryhmässä

Etäkurssi-toteutus

Kurssin yhteiset viikoittaiset tapaamiset järjestetään Zoom-etäyhteyden kautta.

Tarvitset kurssia varten toimivan internet-yhteyden, web-kameran sekä mikrofonin. Sinun kannattaa asentaa Zoom-etäyhteysohjelma (ilmainen) ensisijaiseen laitteeseen jolla otat yhteyttä, sekä mahdollisesti varalaitteeseen jota voit käyttää jos ensisijainen ei jostain syystä toimi. Yksityiskohdat Zoomiin liittymisestä ja muista käytännön asioista lähetetään hyvissä ajoin ennen kurssin alkua.

Kiinnostuitko?

Jos kiinnostuit kurssista tai jos jokin jäi vielä mietityttämään, niin ota yhteyttä suoraan minuun ja keskustellaan lisää, tai osallistu alapuolelta ilmaiseen MBSR-kurssin etäesittelyyn. Ilmaisessa esittelyssä käydään läpi mitä kurssi sisältää, mahdollisia kysymyksiä sekä sitä, mitä kurssilla edellytetään osallistujilta. Et sitoudu esittelyyn osallistumisella mihinkään. Etäesittelyssä käyminen tai henkilökohtainen konsultaatio ennen ilmoittautumista varsinaiselle kurssille on pakollista.

 
Stressin hallinta Avara Valmennus MBSR