• Joonatan Avara Valmennus

Mindfulness-ohjaajan 6 vinkkiä kesäloman viettoon

Monilla meistä kesälomat lähenevät tai ovat jo alkaneet. Yhdessä jos toisessakin lähteessä kerrotaan tapoja ja vinkkejä siitä, miten viettää lomansa. Avara laittaa lusikkansa samaan soppaan, mutta ei suoranaisesti väitä että tämä listaus olisi jonkinlainen oikea tapa tai edes maksimaalisen rentouttava tapa viettää lomaa. Ehdotan yksinkertaisesti kokeilemaan tai pohtimaan näitä seikkoja.



1. Kokeile hiljaisuutta


Kokeile aktuaalisen fyysisen hiljaisuuden lisäksi aisti- ja informaatiotulvan huomattavaa vähentämistä. Tämä on erityisen tärkeää, jos koet olosi kuormittuneeksi vaikkapa työn vuoksi. Kehosi ja mielesi pääsevät palautumaan selkeästi paremmin, kun hermostoa ei ärsytetä jatkuvalla huomion viemisellä eri suuntiin. Ärsyketulvan vähentäminen herkistää myös kokemaan tämän hetken voimakkaammin jopa silloin, kun hetki vaikuttaisi muuten "tylsältä" tai vähäsisältöiseltä. Hiljaisuuden kokeminen ei itsessään paljoa vaadi - elektroniset laitteet pois lähettyviltä ja vaikkapa katse puutarhaan, merelle tai muuhun itselle mieluisaan maisemaan.



2. Työ kokonaan tauolle


Työn tekeminen ja vaikkapa työsähköpostien tarkastaminen sekä uusien työasioiden suunnittelu kannattaa kokemukseni mukaan jättää lomalta kokonaan pois. Työssä aktivoituvien stressiä sekä uupumista aiheuttavien psykofyysisten mallien toistuminen lomalla on selkeä uhkakuva palautumisen kannalta. Joillekin meistä pieni vilkaisukin johonkin työprojektiin voi viedä mielen ja kehon virittäytymistilaan useaksi päiväksi.


Jos koet ahdistusta siitä, miten ihmeessä työ ja elämä jatkavat kulkuaan ilman sinun kesäistä työpanostasi, suosittelen että lähdet tutkiskelemaan syvällisesti tätä ahdistusta ja sen todellisia motiiveja pikemminkin kuin antaudut mielesi luomalle halulle (tottumukselle?) palata työntekoon. Hidasta ja ota aikaa tutkiskella oman elämäsi muitakin aspekteja kuin työtä.



3. Kokeile vain olemista


Kokeile jossain vaiheessa lomaa vain olemista. Ei mitään tekemistä, ei minkään henkilökohtaisen projektin kanssa touhuamista, ei mitään tavoitetta. Voi olla, että mielesi käy hyvin nopeasti turhautuneeksi kun se ei saa mahdollisuutta erilaiselle tekemiselle tai suorittamiselle. Tämä voi raottaa ovea syvälliselle itsetutkiskelulle sekä läsnäololle. Jos tuntuu että paikallaan vain oleminen ja tekemättömyys tuntuu muuten mahdottomalta, voit hätätilanteessa halutessasi kokeilla vain olemista ohjatun harjoituksen kautta. Avaralla on saatavilla muutamia sopivia ohjattuja harjoituksia esimerkiksi Youtube-kanavalla.



4. Mitä ikinä teetkin, tee se täysillä


Jos ja kun lomasi ei kuitenkaan tule olemaan eikä pidäkään olla pelkästään "vain olemista", kannattaa silloin panostaa tekemisen laatuun. Täysillä tekeminen viittaa tässä siihen, että mitä teetkin, kokeile olla täysin läsnä tekemisessä - silloinkin kun tekeminen on pakollista tai epämiellyttävää. Jos harrastat esimerkiksi perheen kanssa perinteistä turismia käymällä eri nähtävyyksillä, voit tarkastaa onko ohjelma aikataulutettu liian tiukasti, tai vaikkapa onko yhdellä nähtävyydellä käydessäsi jo seuraava nähtävyys ajatuksissasi vieden huomiosi pois siltä mitä parhaillaan tapahtuu. Täysillä tekemiseen vaikuttavat myös odotukset ja toiveet siitä, miltä jonkin lomatapahtuman tai tekemisen tulisi tuntua. Usein asiat eivät kuitenkaan mene odotusten mukaisesti, mutta voimme silti saada tekemisestä merkityksellistä ja arvokasta, kunhan vain olemme siinä aidosti läsnä. Voit kokeilla miltä tuntuu päästää irti odotuksista sekä tarpeesta kontrolloida tilanteita ja tehdä niistä sellaisia kuin haluat. Oli tekeminen sitten suunniteltua tai suunnittelematonta, sen merkityksellisyys on hyvin vahvasti sidoksissa siihen, missä mielentilassa ja kuinka läsnä olemme tekemisen aikana.



5. Tarkastele loman kaavamaisuutta


Mahdollisesti jo ennen lomaa kannattaa tarkastella, ovatko lomat menneinä vuosina noudattaneet tietynlaista samaa kaavaa? Onko tuo kaavamaisuus ja toistuvuus jotain, joka tukee sitä mitä toivoisit lomalta saavasi? Tottumukset pinttyvät hyvin helposti ja kaava voi antaa turvallisuuden sekä helppouden tunnetta. Jos kaava ei kuitenkaan ole itsesi ja lähimmäistesi kannalta toivottavaa enää, kannattaa lähteä rohkeasti kyseenalaistamaan ja etsimään luovasti uusia lomanviettotapoja. Voidaanko esimerkiksi joillekin niin kutsutuille pakollisille kesävierailuille keksiä jokin uusi tuoreempi ratkaisu? Voidaanko kaikki osallistujat kutsua kaikille uuteen paikkaan viettämään yhteistä hetkeä? Useasti voi tulla tunne siitä, että loman sisältöä kohtaan ei ole päätösvaltaa, mutta tuo mielen luoma ajatus kannattaa haastaa. Toisaalta ei haittaa ollenkaan, että pitää kaiken kaavamaisena toistona jos sen on aidosti nähnyt parhaaksi tai riittävän hyväksi tavaksi toteuttaa lomansa.



6. Tarkastele elämäntilannettasi


Loma ei ole vain palautumista varten. Olisi synkkää nähdä ihmiselämämme potentiaali vain toistuvien "työn" ja "loman" sykleinä, joissa loman rooli olisi yksinkertaisesti palautua työntekoa varten. Vapaa-aika, loma ja ylipäänsä tauot antavat mahdollisuuden laittaa asiat suurempaan perspektiiviin. Kun mieli alkaa rauhoittua loman aikana, voi avautua hedelmällinen aika tarkastella omaa elämäntilannetta. Tukevatko tämän hetken elämänvalintasi sinulle tärkeimpiä arvojasi? Tukevatko valinnat omaa sekä läheistesi hyvinvointia? Tukevatko valintasi sitä, mitä koet pohjimmiltasi ihmisenä olevan? Tämän tyyppisten asioiden syvällinen käsittely voi olla vaikeaa kiireisessä työarjessa, jossa huomio on keskittynyt tehtävästä toiseen juoksemiseen niin töissä kuin mahdollisesti kotonakin. Loma antaa halutessaan mahdollisuuden pysähtyä perimmäisten kysymysten äärelle. Suosittelen, että kokeilisit pohtia näitä asioita mahdollisimman pitkään ilman minkään kirjan, oppaan tai auktoriteetin opastusta. Pohdittuasi ensin yksin, kannattaa halutessasi laajentaa keskustelua läheisten ja ystävien piiriin ja vasta sitten katsoa (jos ollenkaan) mitä niin kutsutut asiantuntijat aiheesta sanovat. Löydä oma polkusi itse.


Antoisia tietoisia kesäloman hetkiä!



Mindfulness metsä
Metsä palauttaa hyvin stressistä. Muista kuitenkin sääskiöljy!


102 katselukertaa0 kommenttia